O autorze
Aleksandra Ślifirska, trener komunikacji biznesowej i medialnej. Twórczyni Instytutu Komunikacji Medialnej (www.ikm.com.pl), Managing Director KOBOLD Public Relations, specjalizującej się w strategiach komunikacji dla spółek (Złoty Spinacz 2014 przyznany przez ZFPR za kampanię lobbingową roku). Prowadzi popularnego bloga dotyczącego wystąpień medialnych i budowania marki osobistej (Aleksandra Ślifirska Blog). Autorka bestsellerowej książki „Medialne lwy dla rekinów biznesu. Sztuka świadomego wykorzystywania mediów” (Warszawa, wyd. PWN, 2014). Publikacja otrzymała tytuł „Książka dla trenera 2015”, przyznawany przez Polskie Towarzystwo Trenerów Biznesu (nagroda publiczności). W lutym tego roku ukazała się jej druga książka "Rekiny biznesu w mediach. Sztuka tworzenia profilu publicznego".

Jarosław Zagórowski o komunikacji w JSW SA

Kiedy w firmie pracuje tysiące osób, przed liderem stoi prawdziwe wyzwanie: skutecznie komunikować się z załogą. Jakich narzędzi używać? Jak budować porozumienie ze związkami zawodowymi i jak nie dać się wciągnąć w komunikację nasyconą populistycznymi hasłami? O tym jak lider komunikuje się z firmą i to w warunkach szczegółnych, rozmawiam z Jarosławem Zagórowskim, byłym prezesem Jastrzębskiej Spółki Węglowej. Całą rozmowę możecie Państwo przeczytać w mojej drugiej książce "Rekiny biznesu w mediach. Sztuka tworzenia profilu publicznego", która właśnie trafiła do księgarń. W książce biorą udział: Henryka Bochniarz, Irena Eris, Joanna Przetakiewicz, Rafał Bauer, Jacek Santorski, Rafał Brzoska, Jarosław Zagórowski i Piotr Voelkel.

Bardzo zależało mi na tym, aby w książce pojawił się menedżer, który ma na swoim koncie niebywałe doświadczenie w komunikacji z tak trudną grupą, jaką są związki zawodowe. Czułam, że takiego rozmówcę znajdę u siebie, czyli na Śląsku. Wybór padł na menedżera, który przez lata kierował spółką w sektorze węglowym, gdzie ludzie przywiązani są przez lata do komunikacji przypominającej wojsko i poligon.






- Menedżer musi mówić prawdę, bo z tej prawdy w przeciwieństwie do liderów związkowych jest rozliczany. Odszedłem ze spółki, ponieważ jako menedżer nie mogłem kłamać i głosić populistycznych haseł, tak jak robią to związkowcy - mówi Jarosław Zagórowski.


Jak podkreśla Zagórowski każdy prezes w kontakcie z pracownikami pokazuje swoją menedżerską klasę, a wykorzystywanie do tego mediów, zwłaszcza w bardzo dużych organizacjach, bywa kluczowe. Jako doświadczony menedżer, obecny prezes Huty Bankowej, opowiada jak budował komunikację w spółce, gdzie upatruje jej największe atuty i jak komunikacja wewnątrz spółki przełożyła się na jej rynkowy i wizerunkowy sukces. Mało który prezes spółki węglowej jest przygotowany do takiej roli. Mało który w tej branży lider przygotowuje się do budowania relacji, a przecież przed każdym spotkaniem, zarówno face to face z załogą, liderami związkowymi, jak i do dyskusji medialnych, prezesi muszą się przygotowywać. To na co zwraca uwagę Zagórowski – którego z pełnym przekonaniem pokazuję jako przykład jednego z najsprawniejszych w tej branży - to o wiele trudniejsza pozycja lidera biznesowego. Związkowiec może odwoływać się do najbardziej populistycznych haseł i manipulacji, menedżer musi eksponować fachową wiedzę i sposobem jej przedstawiania zaskarbiać sobie zaufanie społeczne. W rozdziale, w którym rozmawiam z Zagórowskim, staram się pokazać biznesowym liderom, że kluczowe są solidne godziny treningu komunikacji poprzez debatę, dyskusję, czy wywiad telewizyjny. Prezes nieświadomy tego, że musi mieć swój główny przekaz, wizję, którą objaśnia w prosty, obrazowy sposób, zawsze przegra, nawet wtedy, kiedy ma talent do zarządzania.

Zagórowski jaki wieloletni lider JSW dokonuje ważnych podsumowań i udziela cennych lekcji. - Lider powinien dużo czasu poświęcić na spotkania. Przyznaję, że czasami zdarzało się tak, że musieliśmy szybko podjąć decyzję i nie rozmawialiśmy ze stroną społeczną – przyznaję to otwarcie. Dziś wiem, że jest to jeden z podstawowych błędów. Kiedy dochodzi do spotkania człowieka z człowiekiem i obydwoje są na bardzo skrajnych spolaryzowanych pozycjach, to właśnie przez rozmowę są w stanie, troszeczkę z tych skrajnych pozycji zbliżyć się do środka.

Rozmowa porusza wiele wątków, które zainteresują także samą branżę przemysłową, a także liderów związków zawodowych. Dlaczego w relacjach ze związkami zawodowymi nigdy nie działa zasada wzajemności? Dlaczego w przekazach medialnych zawsze wygrywają związkowcy? Dlaczego górnicy jako grupa zawodowa potrzebują odbudowania wizerunku? Dlaczego mówiąc do górników nie można czytać z kartki? I wreszcie dlaczego Piotr Duda boi się utraty stanowiska?

Rozmowa porusza także bardzo newralgiczny temat lobbingu. Zagórowski uznaje lobbing za bardzo ważny element komunikacji w biznesie, a jego zdaniem lobbing szczególnie ważny jest na etapie powstawania różnych strategii.

– Lobbowanie za swoimi sprawami jest rzeczą oczywistą, z tym że – i to chciałbym bardzo mocno podkreślić – dzieje się to na etapie powstawania różnego rodzaju strategii. Po takich dyskusjach w Brukseli urzędnicy wypracowują strategię , która ponownie podlega opiniowaniu. Dopiero potem powstaje dyrektywa i na tym kończy się proces. A zatem lobbing odbywa się na etapie tworzenia koncepcji strategii. W Polsce wygląda to skrajnie inaczej, ale może dlatego, że mamy z lobbingiem do czynienia wtedy, kiedy prawo jest już napisane, a my chcemy je zmienić. Lobbing stał się negatywny, bo kojarzy się ze zmianą prawo podyktowaną czyimś, konkretnym interesem.

Zdaniem Zagórowskiego komunikacja w spółce to podstawa, bez niej nie da się zrealizować żadnej wizji. 90 proc. strategii biznesowej to skuteczna komunikacja lidera spółki – tak uważa Rafał Brzoska, prezes grupy Integer.pl. Zdaniem Piotra Voelkela, lidera Grupy Kapitałowej VOX – każdy kto zarządza milionami jest w jakimś sensie na scenie i musi znać tajniki poruszania się po niej, i to bez względu czy ogląda go 5 czy 1000 osób.

Komunikacja to klucz udanych fuzji, przejęć, kryzysów, ale i wprowadzania na rynek innowacyjnych produktów. W książce znajdziecie Państwo 9 elitarnych lekcji, które mają wyedukować lidera w tym obszarze.


Trwa ładowanie komentarzy...